Sivas Bilim ve Teknoloji Üniversitesi, Havacılık ve Uzay Sanayisine nitelikli mühendisler yetiştiriyor
Sivas Bilim ve Teknoloji Üniversitesi, Havacılık ve Uzay Sanayii için yetişmiş mühendisler yetiştiriyor
Sivas Bilim ve Teknoloji Üniversitesi’ndeki Ses Altı Rüzgar Tüneli’nde, gelecekte milli savunma ve terörle mücadelede kullanılacak uçakları tasarlayacak mühendisler yetiştiriliyor.
Sivas Bilim ve Teknoloji Üniversitesi’ndeki Ses Altı Rüzgar Tüneli’nde gelecekte milli savunma ve terörle mücadelede kullanılacak uçakları tasarlayacak mühendisler yetiştiriliyor.
Sivas Bilim ve Teknoloji Üniversitesi, güçlü akademik kadrosu, ileri teknoloji ile donatılmış laboratuvar altyapısı ve havacılık alanında verdiği eğitimlerle adından söz ettirmektedir. Üniversite bünyesinde kurduğu Aerodinamik laboratuvarında Ses Altı Rüzgar Tüneli ile eğitim ve araştırma faaliyetlerini yürütmektedir. Gelecekte milli savunmada kullanılacak uçak, helikopter, füze ve roket gibi uçakları tasarlayacak mühendisler, bu tünelde endüstriyel tünellerde gerçekleştirilecek faaliyetler için eğitim alıyor. Bilgisayar ortamında yapılan tasarım ve bilgilerin oluşturulmasının ardından modellenen kesitlerin rüzgar tünelinde ölçümleri yapılır. Yapay olarak oluşturulan rüzgar hızının saniyede 30 metreye ulaştığı tünele yerleştirilen çeşitli kanat, uçak, roket ve füze modellerinde basınç, aerodinamik yük ve moment ölçümleri yapılıyor. Bilgisayar ortamında elde edilen veriler ile rüzgar tünelinde yapılan ölçümler karşılaştırılarak elde edilen sonuçlar doğrultusunda hata oranını azaltacak düzeltmeler yapılır.
“Lisans öğrencileri sektöre hazırlanıyor”
Sivas Bilim ve Teknoloji Üniversitesi Rektörü Prof. Laboratuvar Rüzgar tüneli uçak, helikopter, füze ve roket gibi tüm hava araçlarının aerodinamik testleri için gerekli bir sistemdir.Bu hem eğitim amaçlı hem de çeşitli endüstriyel uçakların aerodinamik testleri için gerekli olup üniversitemize kazandırılmıştır. 2020 yılında lisansüstü eğitime başladık.Savunma teknolojileri alanında yüksek lisans ve doktora programımız var.Bu alanda uçak mühendisliği geçmişi olan öğretim elemanlarımız ve öğrencilerimiz var.Ama bu yıl lisans eğitimine başladık.Bu yılki lisans öğrencilerimiz şu anda hazırlık aşamasındalar. sınıfa hazırlamak amacıyla bu laboratuvarları tanıtmaya başladık. Bölüm. Yani bölüme hazırlamak amacıyla bu laboratuvarları tanıtmaya başladık. Daha hazırlık sınıfındayken yapacakları uçağın aerodinamik testlerini yaparak özel branşın ihtiyaçlarını karşılayabilecek becerileri kazandırmak için bu laboratuvarları kullanmaya başladılar” dedi.
“Tasarlanan uçağın aerodinamik testleri yapılıyor”
Rektör Kul, tasarlanan uçağın tünelde aerodinamik testlerden geçtiğini belirterek, “Buradaki rüzgar tüneli açık devre emişli tiptir. Orta bölme cam bölmede temel testin yapıldığı bir bölüm de bulunmaktadır. O bölümde rüzgar esiyor. hız saniyede 30 metreye ulaşabilir.O kesit alanına çeşitli kanat profilleri.Uçak,uçak veya helikopter maketi konur ve üzerine çeşitli ölçümler yapılır.Sensörler yardımıyla test modeli üzerinde basınç farkları ölçülür. Bu testin amacı test edilen modelin istenilen aerodinamik yükleri sağlayıp sağlamadığını görmektir.Örneğin bir kanadın alt yüzeyi ile üst yüzeyinin ortasında bir basınç farkı oluşur ve bu basınç farkı uçağın yerden kalkıp havada kalın.Tıpkı test esnasında kuvvet ve moment maliyetleri alınabileceği gibi.Benzer şekilde kaldırma ve sürükleme kuvveti gibi değerler de buradan ölçülebilir.Özetle bir öğrenci veya araştırmacı perf burada tasarladığı uçağın kanatlarının aerodinamik testlerini oluşturur. büyüyebilir” dedi.
“Kazanılan tecrübe özel şubenin önünü açacak”
Rüzgâr tünelinde tecrübe ve deneyim kazanacak öğrencilerin özel sektörde rahatlıkla iş bulabileceğini söyleyen Rektör Kul, “Öncelikle ANSYS dediğimiz programda bir tasarım yapılıyor ve bu tasarım sonucunda sayısal CFD dediğimiz hesaplamalı akışkanlar mekaniği ile sonuçlar elde edilir.Bilgisayar ortamında bu kanat profili üzerindeki faktör, yük ve kaldırma kuvveti yani ne kadar yük üretebilecekleri gibi maliyetler belirlenir ve sonrasında Modeller yapılıyor, bu modellerin gerçekten o değerleri verip vermediği bu tünelde test ediliyor.Burada kazanılan tecrübe ve bilgi özel bölümde çalışmanın önünü açacak.Test yapan öğrenci çok rahat iş bulabilecek. Marketin içinde. Baştan beri söylediğimiz temel şeylerden biri uygulamalı eğitime ve yazılımsal simülasyon ağırlıklı eğitime ağırlık vermek. Şimdi bunları hayata geçirdik” dedi.