Hazır giyim ihracatçıları yılın son çeyreğinde toparlanma bekliyor
Hazır giyim ihracatçıları, ana ihracat pazarı olan Avrupa’daki sakinlik, Rusya-Ukrayna savaşının yarattığı belirsizlik nedeniyle Türkiye genelinde ve EHKİB özelde 2023 yılını bir önceki yıla göre yüzde 9 düşüşle kapattı. ülkede finansmana erişimin zorlaşması ve işgücü/enerji maliyetlerindeki artışlar.
Ege Hazır Giyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği Lideri Burak Sertbaş, Ege Hazır Giyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği Başkan Yardımcısı Seray Seyfeli ve Ege Hazır Giyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği Lider Yardımcısı Çağlar Bağcı 2023 değerlendirmesi ve 2024 gündemini ve hedeflerini açıkladı basın toplantısında önümüzdeki dönem için.
2023 şubemiz için zor bir yıl oldu
Ege Hazır Giyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği Lideri Burak Sertbaş, “Hazır giyim sektöründe 2023 yılında Türkiye genelinde 19,2 milyar dolarlık ihracat gerçekleştirdik. EHKİB 2023 ihracatımız ise 1 milyar 340 milyon dolar olarak gerçekleşti. Türkiye genelinde ve özelde EHKİB’de 2023 yılını bir önceki yıla göre yüzde 9’luk düşüşle kapattık. 2023 yılı şubemiz için zor bir yıl oldu. Ana ihracat pazarımız olan Avrupa’daki sakinlik, Rusya-Ukrayna savaşının yarattığı belirsizlik, ülkede finansmana erişim sorunu, iş gücü/enerji maliyetlerindeki artışlar bizi zorluyor. Maliyet artışları nedeniyle rakiplerimize göre değerli kaldığımız için müşteriler ayrılmaya başladı. Ayrılan müşterinin yerine yenisini bulmak kolay değil. İşverenlere ödenen taban fiyat desteğinin 1400 TL’ye çıkarılması istihdama ve üretime olumlu katkı sağlayacaktır.” söz konusu.
Bu zorlukların 2024 yılının ilk yarısında işimizi olumsuz etkileyeceğini iddia ediyoruz.
Yeni yıla 2023’ten bu yana devam eden sorunlarla başladıklarını vurgulayan Önder Sertbaş, “Yüksek enflasyonun henüz kontrol altına alınamamış olması ve dış talepte bir artışın olmaması 2024 yılının kolay bir yıl olmayacağını gösteriyor. İhracatımızın yüzde 60’ını gerçekleştirdiğimiz ana pazarımız AB’de, durgunluğun etkisiyle talep yetersizliği devam ediyor. Talebin düşük olması üretimi de olumsuz etkiliyor.
Kapasite kullanım oranımız %84’ten %76,4’e düştü. Ayrıca Ekim 2023’te iplik, kumaş ve hazır giyim ürünleri ithalatına yönelik yüzde 10 ek gümrük vergisi kararı, biz hazır giyim ihracatçıları için durumu daha da zorlaştırdı. Bu zorlukların 2024 yılının ilk yarısında işimizi olumsuz etkileyeceğini varsayıyoruz.” dedi.
2024’te geçen yılı yakalamaya çalışacağız: 1 milyar 350 milyon dolarlık ihracat hedefliyoruz
Burak Sertbaş, sektörde işlerin iyi gitmesi durumunda toparlanmanın yılın son çeyreğinde gerçekleşmesini beklediklerini söyledi.
“Hazır Giyim ve Konfeksiyon Kesim Komitesi olarak yılsonu ihracat hedefimizi 20 milyar dolar olarak belirledik. Maalesef genel ekonomik konjonktür ve dış talebin azlığı ihracat rakamlarımıza da yansıyor. Ocak 2024 rakamları açıklandı, ihracatımızdaki düşüş maalesef devam ediyor. Türkiye genelinde düşüş oranımız bölgemize göre daha yüksek. Ocak ayını bir önceki yılla karşılaştırdığımızda Türkiye’deki ihracatımız yüzde 12 azalışla 1,4 milyar dolar, EHKİB ihracatımız ise yüzde 2 azalışla 113 milyon dolar oldu. 2024 yılında geçen yılı yakalamaya çalışacağız. Bu yıl 1 milyar 350 milyon dolarlık ihracat hedefliyoruz. İhracatımız şu anda yeterli değil ama bir yandan da Türkiye’nin en pahalı ihracat kolları arasında yer alıyoruz. Kilogram başına ihracat birim fiyatımız Türkiye ortalamasının oldukça üzerindedir. KG başına ihracat birim fiyatımız; TR genel ihracat kg fiyatı 15 dolar/kg, EHKİB ihracat kg fiyatı ise 21 dolar/kg.”
Mesleğim Geleceğim Projesi
Meslek liselerinin kalitesini, kalitesini ve popülerliğini artırmak amacıyla “Mesleğim, Geleceğim” projesini başlattıklarının altını çizen Sertbaş, sözlerini şöyle sürdürdü:
“Bu proje kapsamında İzmir genelinde 10 meslek lisesini gönüllü üye firmalarımızla eşleştirerek bu liselere malzeme, kumaş ve okuldaki çeşitli makinelerin bakım onarım desteğini sağlıyoruz. Katma değeri ihraç etmenin ve küresel rekabette rakiplerinizden bir adım öne çıkmanın yolu tasarımdan geçiyor. Bugün sektörümüzün tasarım gücü sayesinde ülkemizin en çok katma değerli ihracat yapan sektörleri arasında yer alıyoruz.”
Avrupalı markalar ve hazır giyim firmalarından oluşan CLOTH isimli bir küme bölgemizi ziyaret etti.
Başkan Sertbaş, “Danimarka Konsolosluğu ile yaptığımız iş birliği kapsamında Avrupalı markalar ve hazır giyim kuruluşlarından oluşan CLOTH isimli bir küme, Ekim 2023’te bölgemizi ziyaret ederek, sürdürülebilir üretim konusunda üreticilerimizle temaslarda bulundu. Heyet, dokuma alanında sürdürülebilirlik ve döngüsel ekonomi hakkında yeni bilgi ve anlayışlar öğrenmek ve yeni ilişkiler kurmak amacıyla Türkiye’yi ziyaret etti. Hazır Giyim Departmanında 22 firmanın katılımıyla yürüttüğümüz Sürdürülebilir Rekabetin Geliştirilmesi konulu URGE Projemizi bu yıl tamamladık. Projemizin sonunda sürdürülebilirlik açısından değerli çalışmalara imza atan İsveç’e 2-6 Nisan 2023 tarihleri arasında katılımcı firmalarla birlikte bir çalışma gezisi düzenledik. “Şirketlerimizin sürdürülebilir üretime hazırlık aşamasında izlemesi gereken süreçleri anlatan bir el kitabı hazırlıyoruz.” söz konusu.
Mayıs ayında bir grup İtalyan alıcıyı İzmir’de ağırlamayı planlıyoruz.
Münih Fabric Start the Source fuarına 10 firmayla katılarak 2024 yılının ilk dış pazar faaliyetini gerçekleştirdiklerini anlatan Burak Sertbaş, “Ana pazarımız olan Avrupa’da talep hala istediğimiz seviyede değil ancak En büyük pazarlarımızda düzenlenen uluslararası fuarlara düzenli olarak katılmak bizim için çok önemli. Eylül ayında düzenlenecek olan ikinci MFS the Source fuarında yer almak için gerekli hazırlıklara başlayacağız. Geçtiğimiz hafta düzenlenen PV Manufacturing Paris fuarımızı tamamladık. Birlik olarak 2. fuarımızı tamamladık. Firmalarımız genel olarak PV Paris fuarından memnun. Temmuz ayında ikinci PV Paris fuarı gerçekleşecek ve Birlik olarak orada yerimizi alacağız. İtalyan Alım Heyeti: Bir sonraki faaliyetimiz Mayıs ayında bir grup İtalyan alıcıyı İzmir’de ağırlamayı planlıyoruz.” söz konusu.
Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı Küme Destek Programı
Başkan Sertbaş, “Yeni yılda hedef pazarlarımız arasında yer alan Kuzey ülkeleri, İngiltere ve ABD için projeler geliştirmeyi planlıyoruz. Bu pazarlara yönelik ilgili kurumlarla temaslarımız devam ediyor. Sürdürülebilir ve sorumlu üretim yaklaşımımızı 2024 yılında da sürdüreceğiz. Departmanın AB Yeşil Anlaşması gerekliliklerine uyum sağlaması için gerekli operasyonel çerçevenin belirlenmesi, departmanın mevcut durumunun değerlendirilmesi, gelişim alanlarının belirlenmesi ve sektörel stratejilerin oluşturulması üzerinde çalışıyoruz. buna göre. Bu çalışmalar doğrultusunda EHKİB olarak Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı’nın Kümelenme Destek programına 38 firma ve 6 ortağımızla başvurduk ve olumlu yanıt bekliyoruz.” dedi.
EİB Moda Tasarım Yarışması 18. kez düzenleniyor
Akdeniz Havzası’nda Interreg NEXT Sınır Ötesi İşbirliği Programı hazırlıklarına başladıklarını belirten Sertbaş, projeye mart ayında başvurmayı hedeflediklerini açıkladı.
“Avrupa Birliği tarafından finanse edilen Interreg NEXT MED Programının 1. daveti, sınır ötesi işbirliği projelerini değerli bir bütçeyle destekleme fırsatı sunuyor ve Akdeniz bölgesinde sürdürülebilir ve kapsayıcı kalkınmayı teşvik etmeyi amaçlıyor. Akdeniz ülkelerindeki işbirliği kuruluşlarımızla ortaklık konusunda temaslarımızı sürdürüyoruz. Yetenekli gençleri şubemize çekmek amacıyla bu yılın ikinci çeyreğinde “Analog” temalı moda tasarım yarışmamızın 18’incisini düzenleyeceğiz. Yarışımıza 230 başvuru aldık. “Bölümümüze eğitimli personel kazandırmak ve başarılı gençlerin dokuma mühendisliğini tercih etmesini sağlamak amacıyla yola çıktığımız Benim Seçimim Dokuma Mühendisliği projemizi tanıtmaya devam edeceğiz ve büyük ilerleme kaydettik.”
Avrupa, Türkiye’den istikrarlı bir ekonomi bekliyor
Ege Hazır Giyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği Başkan Yardımcısı Seray Seyfeli, “2024’te de pazar kayıpları devam edecek. Yaklaşık 4 dönemdir başka ülkelerle çalışan müşterileri geri döndürmek bizim için giderek zorlaşıyor. Her şey yolunda gitse bile toparlanma ancak 2025 sonunda başlayabilir. Avrupa ekonomisindeki aksaklıklar da müşteriler üzerinde fiyat baskısına neden oluyor. Üreticiler olarak artan maliyetler ve azalan gelirler karşısında dayanacak fazla gücümüz kalmadı. Avrupalı müşteriler Türkiye’den istikrarlı bir ekonomi bekliyor ancak uzun sürecek ekonomik sıkıntılar karşısında kayıpların devam etmesi kaçınılmaz. Ege Bölgesi olarak tasarım ve sürdürülebilirlik konusunda çok uygunuz. Avrupa standartlarının çok üzerinde iş yapan şirketlerimiz var. Katma değerli işler yapmalıyız. “Teknik kıyafetlere yönelebilirsin.” dedi.
Ülkemizin kalkınması için artık daha düşük bir fiyat tabanı beklemiyoruz.
Ege Hazır Giyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği Başkan Yardımcısı Çağlar Bağcı, “Geçmiş yıllarda net taban fiyatı 300 dolar civarındayken şu anda 550 dolar seviyesinde. Şubemizdeki en büyük sarf kalemi olan işçilikteki bu artış elbette üzerimizde büyük bir baskı oluşturuyor. Ancak ülkemizin kalkınması, insanımızın biraz da olsa refah içinde yaşaması için artık bundan daha düşük bir taban fiyat beklemiyoruz. Hazır giyim bölümü Türkiye’nin en değerli istihdam koludur. Bu zorluğun üstesinden gelebilmek için katma değeri yüksek üretim yapmamız, tasarıma, inovasyona ve sürdürülebilirliğe odaklanmamız gerektiği aşikar. Sektörümüzü ve kendimizi bu değişime hızla adapte etmemiz gerekiyor. Süveyş Kanalı krizi Uzakdoğu’daki bazı siparişlerin Türkiye’ye kaymasına neden olsa da bu sadece kısa vadede fayda sağlayacaktır. Türkiye’deki dönüşüme en iyi uyum sağlayacak sektör hazır giyim sektörüdür. “En önemli hedefimiz bunu en kısa sürede tamamlayıp bu zor günleri kalıcı olarak geride bırakmaktır” dedi.
Kaynak: (BYZHA) Beyaz Haber Ajansı